KANSAINVÄLISYYS

4H- vaihtari Marinan haastattelu:

4H:n kautta vaihdossa Suomessa kesällä 2023 vieraili sveitsiläinen Marina. Marina kertoi saaneensa kiinnostuksen vaihtoon lähdöstä vuonna 2019, kun hänen ystävänsä lähti vaihtoon Ruotsiin. Hänen ystävänsä oli kertonut Marinalle kokemuksestaan ja tämä sai hänetkin haluamaan kokemaan saman.

Koronan vähennyttyä hän vihdoin pääsi saapumaan Suomeen. Suomen Marina valitsi kohteeksi, koska hän vieraili Pohjois-Suomessa vuonna 2021. Marina kertoi, kuinka Suomi on taivaallinen maa hänelle ja hän vain koki, että hänen täytyy palata Suomeen. Se oli tunne, jota hän seurasi ja ei kadu sitä.

Suurin niin sanottu “shokki” hänelle Suomessa oli, ja on edelleen, joka kerta, kun syödään. Sveitsissä jokainen istuu pöytään ja odottaa, kunnes jokainen on saanut annoksensa. Sitten jokainen toivottaa hyvää ateriaa ja voi aloittaa syömään, jos joku aloittaa etuajassa, sen katsotaan olevan epäkunnioittavaa. Suomessa ihmiset yleensä vain syövät. Ei odoteta tai puhuta paljoa, syödään ja sanotaan kiitos, kun ollaan valmiita. Marinan mielestä se on hyvin käytännöllistä ja hän pitää siitä. Sveitsissä ei myöskään ole 4H-yhdistyksiä ollenkaan. Sen sijaan siellä on IFYE, joka järjestää vaihto-oppilaiden matkat ja joitain tapahtumia Sveitsissä. Se ei kuitenkaan ole yhtä suuri, kuin 4H on muissa maissa. Suomessa on myös saunoja asunnoissa, mutta Sveitsissä vain kylpylöissä tai hotelleissa.

Marinan mukaan oli unohtumatonta kokea suomalainen sauna uudelleen ja uudelleen. Marina oppi Suomessa paljon uusia asioita! Esimerkiksi, useita suomalaisia sanoja, oikean tavan saunoa, marjojen poimimisen, miten leivotaan karjalanpiirakoita ja korvapuusteja, suomalaisesta kulttuurista, Suomen luonnosta ja mikä parasta hän oppi pitämään kahvista.

Kun kysyin Marinalta, että mikä kokemus Suomessa oli parasta, sanoi hän, että ei tiedä mistä aloittaa. Vastauksia tuli kuitenkin useita. Kun hän saapui Suomeen, oli juhannukseen vain yksi viikko. Marina pääsi siis viettämään ensimmäisen viikkonsa perinteisellä suomalaisella mökillä. Hän pääsi nauttimaan keskiyön Auringosta, saunasta ja järvessä uimisesta koko yön. Se oli yksi hänen lempi hetkistään, mutta niitä oli useita lisää. Hän vieraili Vaasassa, jossa hän pääsi näkemään merta. Tämä oli hänelle hyvin tärkeää, koska Sveitsissä ei ole merta. Ainoan ja oikean Joulupukinkaan tapaaminen ei jäänyt välistä, sillä hän pääsi myös vierailemaan Rovaniemellä. Hänen matkan aikana oli myös sopiva aika marjastamiselle, joten Marina pääsi metsään poimimaan marjoja, eikä kalastaminenkaan unohtunut. Reissun aikana Marina vieraili myös useammassa kansallispuistossa ja eläintarhassa, joissa hän pääsi näkemään poroja ja hirviä. Hän kävi myös Helsingissä, jota rakastaa, ja Tampereella, jossa hän pääsi Samu Haberin keikalle Tammerfest festivaaleilla. Marina kertoi olevansa suuri Samu Haber fani. “Kuten näet minulla on unohtumatonta aikaa täällä!”, sanoi Marina.

Marina sanoi, että ehdottomasti tulisi Suomeen uudestaan ja suosittelee sitä myös muille, koska Suomi on yksi kauneimmista maista, jossa hän on koskaan käynyt. Hänen mukaansa ihmiset ovat mukavia, luonto on loputonta, sauna on aina valmiina sinua varten, järvet ovat puhtaita, keskiyön Aurinko on taivaallinen ja Joulupukki on mukava.

-Melinda, Kesäreportteri

Lisää tietoa kansainvälisestä 4H-toiminnasta, sekä nuorisovaihdoista saat liiton nettisivuilta osoitteesta https://4h.fi/4h-jarjesto/jarjeston-toiminta/kansainvalisyys-ja-klubit/