Tietoa meistä

Yhdistyksen toiminnasta:

Äänekosken 4H-Yhdistys järjestää lapsille ja nuorille erilaisia kerhoja, kursseja, leirejä, retkiä ja tapahtumia.

Nuorille välitämme työtehtäviä ympäri vuoden. Kauttamme niin yksityiset kuin yrityksetkin voivat tilata nuoria avuksi erilaisiin askareisiin. Nuoret voivat perustaa myös oman 4H-yrityksen ja hankkia kokemuksia yrittäjyydestä sekä tietysti rahaa.

Yhdistyksemme toimipisteet ovat Sumiaisissa ja Suolahdessa, mutta yhdistys toimii koko Äänekosken alueella.

4H on tekemisen iloa!

Äänekosken 4H-Yhdistys on osa valtakunnalista 4H-järjestöä, joka on poliittisesti sitoutumaton nuoriso- ja kansalaisjärjestö.

4H-harrastuksessa lapsi ja nuori kasvaa kohti vastuullista ja yritteliästä aikuisuutta. Lapsen ja nuoren kehitysvaiheet huomioon ottavassa toiminnassa opitaan itse tekemällä. 4H-kerhossa omaksutaan käytännön taitoja ja tietoja koulutetun ohjaajan tuella. 4H-koulutukset ja -kurssit syventävät nuoren osaamista. Toiminnassa saadaan valmiuksia yrittäjyyteen ja työelämään.

4H kehittää ihmistä kokonaisuutena. Tätä kuvaavat neljän H:n perustana olevat sanat Head, Hands, Heart ja Health, suomeksi harkinta, harjaannus, hyvyys ja hyvinvointi.

Toiminnan painopisteet ovat ryhmätoiminnassa, nuorten kouluttamisessa sekä työelämävalmiuksien lisäämisessä ja työllistämisessä, yrittäjyyskasvatuksessa, ympäristön ja luonnon tuntemuksen lisäämisessä, kansainvälisyydesssä ja osallistumaan sekä vaikuttamaan kannustamisessa.

4H-toiminta perustuu ammattitaitoisten toimihenkilöiden ja suuren vapaaehtoisten joukon yhteistyölle. Merkittävä osa varsinaisesta nuorisotyöstä tehdään vapaaehtoisten toimesta. Vapaaehtoiset ohjaajat ovat usein ensimmäinen ja tärkein kontaktipinta lapsiin ja nuoriin.